
One Man Can Make a Difference 

By Roldo Bartimole 

It took a single person’s act in 1979 to save Cleveland’s public electric 
light system. 

And no, that man wasn’t Mayor Dennis Kucinich. 

It was a Plain Dealer reporter. His name was Bob Holden. 

Mayor Kucinich had been forced by political pressure to put the 
Cleveland Municipal Light System, commonly known as Muny Light at 
that time, on the ballot. The measure asked voters to decide whether 
to sell or keep the troubled electric system. Muny produced no electric 
power itself. The city’s system owed its origin to the progressive 
politics of Mayor Tom L. Johnson in the early 1900s. 

Kucinich and his administration worked exhaustively to save Muny. But 
without Holden’s act and the ensuing revolt at the Plain Dealer, it 
would not have been sufficient. 

A Jan. 23 poll showed the ballot measure would go down by a 70 to 30 
vote. Cleveland voters were tired of the constant disputes of the 
Kucinich administration. The poll revealed the voter frustration. On Feb. 
27, 1979 the voters, however, made their choice. 

Historically, the era of the 1960s was ending or over. In Cleveland, 
however, Kucinich kept it alive. He espoused an urban theory that 
urged progressives to concentrate on economic issues, not social issues. 
Progressives flocked to his administration from around the nation. He 
even drew Ralph Nader into the drama. 

The two electric power companies had been involved in explosive 
disputes – legal and financial – for years. The city was suing the 
Cleveland Electric Illuminating Co. (CEI) for anti-trust violations and 
dirty tricks. A federal case was pending. Cleveland also disputed 
unusual high charges for power provided to Muny by CEI. Meanwhile, 
CEI tried numerous underhanded methods to weaken and destroy the 
city’s system. The aim was clearly to put the city out of the electricity 
business. CEI now is an operating company of First Energy Company of 
Akron. 

So how did Bob Holden do it? He did it by being kicked off the story of 
how CEI had purposely damaged Muny Light. 



But Holden didn’t go quietly. 

Here’s what happened. 

As the reporter assigned to cover CEI, Holden was delegated to report 
about the dispute between the two entities. In early 1979 series of 
articles was planned. 

Before he got started, however, CEI complained about him to the Plain 
Dealer. They didn’t want Holden doing the reporting. They figured him 
as too tough. They also knew that the proof of the company’s bad 
behavior was readily available. Holden would not shy from collecting 
the data and writing it. 

The editors folded under CEI’s pressure. Holden was pulled from the 
story. The reason editors gave was that Holden “would be unfair.”  Not 
something reporters wanted to hear. 

Since he hadn’t written a word how they determined bias was a 
mystery. How could they say that? The Plain Dealer editorial hierarchy 
was going out on a limb with that excuse. Reporters weren’t buying it. 

At the time the Newspaper Guild, representing reporters, was strong 
and militant. Unlike today when reporters fear losing their jobs in a 
diminished newspaper business, reporters then were willing to fight 
management. The Guild voted to withhold bylines on articles and to 
picket the PD. This would reveal their displeasure about the censorship 
to the public. It would embarrass the editors. The Guild contract 
allowed reporters to withhold bylines. 

Management buckled, though not totally. 

These were tough times for media managers. In November 1978 WJW 
Channel 8 retracted a piece done by Bob Franken. Franken reported 
that a National City Bank Chairman Claude Blair wanted to deny 
refinancing city debt and force Cleveland into default to insure Mayor 
Dennis Kucinich’s defeat in the next mayoral election. 

The station, under pressure from the bank, retracted the report. Ch. 8 
news director Virgil Dominic read the rare retraction that said “We now 
find that all of the statements we made were inaccurate and there was 
absolutely no basis for the report.” 

Franken resigned after the retraction was aired. He said, “I can only 
tell you that the story is not inaccurate. The story is 100 percent true. 
My sources, in this particular case, are incredibly good sources.” 



“This in my mind,” he said, “was simply a matter of the power structure 
in the town getting its way. 

Franken became an Emmy-winning reporter for CNN, covering the 
White House and Congress until he left in 2007. 

Here’s how I explained the Holden situation in my newsletter Point of 
View in February 1979: 

“The Guild followed by voting to withhold bylines and picketing the 
newspaper to call attention to the PD censorship. With TV coverage, 
particularly on Ch. 3, and radio, particularly on WERE, the entire 
community found out about the latest PD censorship. 

“To get out of the spotlight, management agreed to meet with Guild 
members to hammer out a compromise. 

“The two sides met for some eight hours at the Leather Bottel, a 
restaurant-bar, and an agreement was reached. It became the joint 
statement of the Guild and management: 

“Plain Dealer reporter Robert Holden, for the month of February, will, 
as assigned, fill in for the vacationing book editor. 

“At the end of February, he will report to the city editor as general 
assignment reporter under the usual PD standards.” 

The two sides went a bit further. 

They verbally agreed by handshake, reporters said, that Holden would 
spend the rest of the month of January on his utility beat. 

But the deal broke down after Holden appeared on a television news 
show the same night he turned in an article about CEI. The article was 
not printed but ran later without his byline. 

The Guild had been outmaneuvered. The written agreement, made in a 
bar with both sides drinking, said nothing of Holden returning to his 
beat. 

Holden resigned in disgust. 

His demise became a fulfillment of a warning made by a CEI public 
relation person more than a year before. The CEI spokesperson told 
Holden: 

“CEI will be here long after Bob Holden is gone.” 



However, Holden’s refusal to be censored and the reporters’ protests 
damaged the PD’s credibility. It put the newspaper in a vulnerable 
position. No newspaper wants to be seen as openly censoring itself. 

Editors were forced to assign others to write the history of the dispute 
that led to the ballot issue. 

The situation made it difficult for the PD to censor a second time. A 
team of reporters was assigned to the story. 

The paper had no choice but to accept the articles the new team wrote 
after Holden’s resignation. The news room was in insurrection mode. 

“We’d have gone crazy and we’d have gone crazy in public,” said one 
reporter asked what might have happened had the PD tried censorship 
again. 

“The Saturday Night Massacre would apply,” he said, referring to the 
resignations during Watergate. It would have put the PD in the 
position of having no reporter who would take the assignment. 

Dave Abbott, now head of the Gund Foundation and Dan Biddle, who 
became a Pulitzer Prize winner in Philadelphia, were assigned to write 
the series. Their articles revealed the hidden truth about how CEI tried 
to damage the city’s electric system. One headline on Feb. 11 revealed 
the tone: “CEI Objective: Snuff Muny Light. 

The dramatic outcome of this battle between staff and management 
was revealed by the result of the vote. It flipped. 

The early poll showed that Cleveland voters would elect to sell the 
city’s electric system to CEI by a two to one vote. 

The dispute and Holden’s resignation allowed freedom to the two new 
reporters. Prompted by revelations they produced, the actual vote 
came in two to one to maintain the city’s electric power system. 

It was a critical example of the power of information. It revealed that if 
you give people the truth, they’ll understand and make their decision. 
It also shows that when the news media hide the truth it distorts 
democratic decision-making. 

The change in public attitude was striking. 

I wrote in Point of View before the election: “The virtual blackout on 
Muny Light has been shattered. The Holden affair and the entry of 



Ralph Nader into the fight gave focus to the charges of the news 
media’s refusal to focus on the dispute in a meaningful way. The news 
media here were open to the charges of serious distortion of the news. 

“But in the past week, the coverage in both the Press and PD broke the 
blackout and silence. Finally, in a realistic manner information has 
begun to flow. 

“Whether it will be enough to offset the years of distortion and failure 
to report will be revealed by the vote.” 

It was a game changer. The voters spoke decisively. The city retained 
its system. And does to this day. 

Holden later left town to pursue an academic career. Today he is Dr. 
Holden, a tenured professor of Latin American history at Old Dominion 
University in Norfolk, Va. 

In a recent interview he called that period in Cleveland, “A special time, 
a different time.” 

He recalled that he somehow learned about the anti-trust charges by 
the city against CEI. It shocked him that the Plain Dealer hadn’t 
covered the issue. “We haven’t covered this,” he said he complained to 
editors. “How could we have missed this?” he asked them. Holden 
started to make telephone calls and cover it. 

Actually, it wasn’t that much of a secret. 

Two years before in 1977 I wrote a piece entitled: “U. S. Ruling Puts 
CEI in Jeopardy of Losing $325 Million Anti-trust Suit to Muny Light. 
Perk, Forbes Trying to Boot Away Opportunity.” 

Here’s how I put it: “There’s a robbery in progress with the mayor of 
Cleveland, the Council President and the Cleveland news media 
accessories before the fact. 

“The Cleveland Electric Illuminating Co. (CEI) is still trying to STEAL 
Cleveland’s electric light plant (MUNY) from the city. 

“The mayor knows it. The Council President knows it. The news media 
know it. And the public should know it.” 

Holden now can’t remember how he discovered the anti-trust problem 
but says it may have been from Point of View, where the above 
appeared. 



Ironically, Holden, after he left the Plain Dealer, went to work for 
Kucinich. He said he was assigned to the community relations 
department but actually he was a speech writer for the Mayor. 

Holden, as a number of other progressives, became disenchanted with 
Kucinich during his re-election campaign. They particularly soured 
because of his use of racial politics as Kucinich tried to retain office. He 
lost in 1979 to George Voinovich. 

The crucial issue of the ideological desire of CEI to rid itself of 
competition by a public agency was far from over. It was to play out in 
two federal court anti-trust trials. 

The first trial ended in a hung jury as one juror held out in CEI’s favor. 
The city lost the second anti-trust trial. 

But Holden proved an old adage that one man can make a difference. 

Given the truth, the public also made a difference. 

  


